Zaloguj
Reklama

Zdrowe zęby u dziecka – czym karmić najmłodszych? Sprawdź!

Jedzenie dla dziecka
Fot. panthermedia
Jedzenie dla dziecka
(0)

O zęby dziecka trzeba dbać od pierwszych dni jego życia. Istotna jest nie tylko regularna higiena jamy ustnej, ale także dieta – należy unikać produktów bogatych w cukier. Czym zatem karmić dziecko? Podpowiadamy w artykule.

Reklama

Spis treści:

  1. Co dziecko powinno jeść i pić?
  2. Produkty podawane dziecku w zależności od wieku
  3. Produkty, których należy unikać
  4. Podsumowanie

Odpowiednio dobrane produkty w diecie dziecka, które uwzględniają szereg różnych składników odżywczych, wpływają na prawidłowy wzrost zębów oraz dziąseł, ponadto zmniejsza się ryzyko próchnicy.

Ważne! Jak najwcześniejsze wyrobienie zdrowych nawyków żywieniowych u dziecka pomoże chronić zęby mleczne, a następnie stałe.

Zaleca się, by przynajmniej do 1. roku życia nie podawać maluchowi słodyczy. Po wieczornym myciu zębów nie powinno podawać się dziecku soków ani słodzonej herbaty, jedynie przegotowaną i ostudzoną wodę.  

Co dziecko powinno jeść i pić?

Tak naprawdę wszystkie produkty spożywcze zawierają w sobie cukier, w tym pokarmy i napoje dla niemowląt. Istotne jest, by ich nie dosładzać.

Pomiędzy posiłkami zęby potrzebują czasu na regenerację. Chcąc zadbać o prawidłowy stan jamy ustnej dziecka, należy ograniczać słodką żywność i napoje jedynie do pory posiłków. Jedynymi bezpiecznymi napojami dla zębów mlecznych są mleko i woda.

W diecie dziecka powinna znaleźć się żywność zawierająca składniki odżywcze, które pomagają wzmocnić szkliwo i zapewnić zdrowie dziąseł: 

  • białko,
  • witaminy A, C, D,
  • kwas foliowy,
  • wapń,
  • minerały.

Produkty, które bezpiecznie można dziecku podawać, to m.in.:

  • naturalny jogurt niesłodzony,
  • mleko,
  • ser niskotłuszczowy,  
  • warzywa,
  • owoce (należy wybierać głównie te o małej ilości cukrów prostych, np. maliny, truskawki).

Ważne! W jedzeniu owoców należy zachować umiar. Najlepiej wybierać owoce sezonowe, są one wtedy bogate w składniki odżywcze, enzymy oraz przeciwutleniacze.

Produkty podawane dziecku w zależności od wieku

Niemowlęta (0-2 lata):

  • do picia należy podawać tylko mleko i wodę,
  • ograniczać słodką żywność do pory posiłku i nie podawać jej, a także napojów przed snem,
  • sprawdzać etykiety żywności niemowlęcej, aby się upewnić, że nie zawierają cukru. Cukry dodane występują pod wieloma postaciami (m.in. miód, melasa, syrop klonowy, sacharoza, syrop agawowy, cukier kukurydziany, dekstroza, fruktoza, glukoza),
  • przekąski między posiłkami nie powinny zawierać cukru.

Produkty spożywcze wpływające na zdrowe zęby u dzieci, fot. panthermedia

Dzieci w wieku przedszkolnym (3-5 lat)

  • powinno się dziecku podawać trzy posiłki i dwie przekąski dziennie (z niewielką zawartością cukru). Do picia należy podawać tylko mleko i wodę,
  • unikać napojów gazowanych, soków, jak i koncentratów owocowych słodzonych cukrem – produkty te nie wnoszą wartości zdrowotnej do codziennej diety dziecka.

Ważne! Słodkie napoje prowadzą do próchnicy.

Produkty, których należy unikać

W diecie dziecka powinno się unikać:

  • słodyczy (po spożyciu słodkości spada pH w ustach dziecka, sprzyja to rozwojowi bakterii i próchnicy zębów. Słodycze należy jeść rzadko, po ich zjedzeniu dziecko zaraz powinno umyć zęby)
  • słodzone napoje,
  • sól (produkty zawierające dużą ilość soli, m.in. chipsy, także niszczą zęby),
  • białe pieczywo i chrupki kukurydziane (są miękkie oraz lepkie, przylegają do płytki nazębnej, tworząc warunki idealne do powstawania próchnicy),
  • mocna herbata (demineralizuje zęby i tworzy osad nazębny).  

Ważne! Zdrowa dla zębów jest zielona herbata. Zawiera fluor oraz katechiny, chroniące przed chorobotwórczymi bakteriami.

Podsumowanie

Chcąc należycie zadbać o zęby dziecka i dostarczyć im składników odżywczych, które biorą udział w procesach wzrostu oraz mineralizacji, w diecie powinna znaleźć się żywność bogata w wapń, witaminę D, fosfor i fluor. Znajdziemy je m.in. w pełnoziarnistych produktach zbożowych, rybach morskich, mleku, jogurtach, serach, produktach roślinnych (m.in. warzywa liściaste), mięsie, a także jajach. Słodycze powinno się zastąpić warzywami i owocami, zaś napoje i soki niegazowaną wodą mineralną.

W tym artykule można dowiedzieć się o tym, co dzieci powinny jeść i pić, a czego unikać, by zachować zdrowe zęby.

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • Nagel R.: Naturalne metody na zdrowe zęby. Wydawnictwo Vital. Białystok 2015.

Adres www źródła:


Reklama
(0)
Komentarze