Zaloguj
Reklama

Dekada troski o zdrowe zęby! Rusza jubileuszowa edycja programu „Dziel się Uśmiechem”

Autorzy: Mars Polska
Dziecko u dentysty
Fot. panthermedia
Dziecko u dentysty
(0)

Dzięki inicjatywie już blisko 800 tys. uczniów z ponad 5,5 tys. szkół podstawowych z całej Polski poznało prostą receptę na zdrowe i czyste zęby. Z początkiem września ruszyła kolejna, 10. już odsłona programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”, który uczy dzieci podstaw prawidłowej higieny jamy ustnej. W trakcie lekcji w szkołach, z pomocą atrakcyjnych materiałów dydaktycznych, kolejne 100 tys. uczniów dowie się jak zapobiegać próchnicy. Od 4 lat ambasadorką programu jest Magdalena Różczka, aktorka i działaczka społeczna.

Reklama

Ogólnopolski program „Dziel się Uśmiechem” prowadzony jest od 2013 roku przez Polski Czerwony Krzyż oraz firmę Mars Polska. To projekt edukacyjny wspierający walkę z problemem próchnicy wśród dzieci. Partnerami merytorycznymi od samego początku są Polskie Towarzystwo Stomatologiczne oraz Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej.

Celem inicjatywy jest budowanie świadomości znaczenia profilaktyki w zapobieganiu próchnicy już od najmłodszych lat oraz wdrażanie w codzienną rutynę 4 kroków dla zdrowych i czystych zębów.

Te proste zasady to:

  • Szczotkowanie zębów przynajmniej dwa razy dziennie,
  • Używanie dodatkowych akcesoriów do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych,
  • Sięganie po bezcukrową gumę do żucia, kiedy nie mamy możliwości umycia zębów po jedzeniu i piciu oraz
  • Regularne kontrole u dentysty, które mogą w znaczący sposób przyczynić się do poprawy stanu uzębienia.

Z problemem próchnicy zmagają się dzieci w całej Unii Europejskiej, jednak polskie statystyki, na tle średniej z innych krajów członkowskich, wypadają niekorzystnie. Blisko 82% sześciolatków i ponad 85% dwunastolatków w kraju cierpi na tę chorobę. [1]

Program „Dziel się Uśmiechem” opiera się na zajęciach prowadzonych w szkołach podstawowych i gwarantuje nauczycielom dostęp do odpowiednich materiałów, które pozwalają na efektywną edukację zarówno podczas lekcji stacjonarnych, jak i online. W ramach 10. edycji akcją zostanie objętych aż 100 tysięcy uczniów klas 1-3.

– Dziękujemy wszystkim pedagogom, którzy uczą dzieci, jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej. Sukces programu to również ogromna zasługa koordynatorów oraz wolontariuszy Polskiego Czerwonego Krzyża. Obserwujemy to niesłabnące zaangażowanie już 10 lat mówi Małgorzata Szukała, Kierowniczka działu promocji i pozyskiwania dochodów w Biurze Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.

O potrzebie kontynuacji programu mówi też prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, Prezeska Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. – Mimo że dzięki programowi udało nam się nauczyć codziennej, prawidłowej pielęgnacji jamy ustnej prawie 800 tys. dzieci – wiemy, że temat jest cały czas aktualny
i wymaga edukacji nowych młodszych roczników
. Częstotliwość występowania próchnicy zębów wzrasta z 41,1% w grupie dzieci w wieku 3 lat, do aż 82% u sześciolatków i 93,2% w wieku 18 lat. Odpowiednią profilaktyką jesteśmy w stanie poprawić te statystyki.

 – W ramach programu propagowane są wszystkie elementy higieny jamy ustnej. Te pozornie bardziej oczywiste, jak odpowiednio częste szczotkowanie zębów, jak i te, z których nie każdy zdaje sobie sprawę – jak żucie bezcukrowej gumy po posiłku, kiedy nie mamy możliwości umycia zębów. Cieszę się, że program „Dziel się Uśmiechem” wspiera profilaktykę higieny jamy ustnej od blisko 10 lat i mam nadzieję na kolejne lata współpracy w trosce o zdrowie dziecięcych uśmiechów –podkreśla prof. Marzena Dominiak, Prezydentka Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

Program „Dziel się Uśmiechem” znacząco rozwijał się na przestrzeni dziesięciu lat działalności. Początkowo jako regionalna inicjatywa, a od kilku edycji przerodził się w szerokozasięgową ogólnopolską akcję. Nieustannie też dopasowuje się do zmieniających realiów i nowych trendów w nauczaniu – aby promować wiedzę w atrakcyjny i angażujący sposób.

– Jesteśmy dumni, że możemy realizować w tym roku jubileuszową edycję „Dziel się Uśmiechem”. Wysyłamy ukłony w stronę naszych partnerów. Ich profesjonalna i wspierająca postawa była szczególnie cenna w ostatnich trudniejszych latach pandemicznych. Dziękujemy również naszym konsumentom za wieloletnie zaangażowanie i zachęcamy do tego dalszego wsparcia. W tym roku szkolnym mamy równie ambitne cele – chcemy objąć akcją kolejne 100 tys. uczniów – mówi Beata Rożek, Dyrektorka ds. korporacyjnych Mars Polska.

10. edycja „Dziel się Uśmiechem” będzie trwała przez cały rok szkolny. Projekt wspierany jest przez Magdalenę Różczkę – aktorkę i działaczkę społeczną, która od lat jest ambasadorką akcji, na co dzień zachwycając swoim uśmiechem na ekranach.

Więcej informacji można znaleźć na stronie programu „Dziel się Uśmiechem”.

Spot dostępny jest pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=MUzgFR3eEmo

Piśmiennictwo

Informacja prasowa

Źródło tekstu:

  • [1] Dla porównania, 69% czeskich sześciolatków ma podobny problem z zębami. Na Łotwie i w Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi do 55%,
    a we Francji i Danii już tylko 25% sześciolatków ma próchnicę.
    Olczak-Kowalczyk D, Kaczmarek U, Bachanek T et al.: Monitorowanie Stanu Zdrowia Jamy Ustnej Populacji Polskiej w latach 2016-2020. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 5, 7 i 12 lat w 2016 roku. Dział Redakcji
    i Wydawnictw Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Warszawa 2017.

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Reklama
(0)
Komentarze